چگونه استخدام کنیم ؟

حتما شما هم جلسات کلافه کننده ای که این روز ها در جلسات استخدامی مشاهده می شود را دیده اید به این دلیل است که نمی توانید نیروی مناسب خود را پیدا کنید . البته طبیعی است چون کارمند خوب وجود ندارد و باید آن را ساخت . تا وقتی که مبنای انتتخاب خود را از رزومه و سوابق کاری فرد بخواهید ، بشخصه عرض می کنم به جاییی نخواهید رسید یا حداقل نیروی مناسب را نمی توانید پیدا کنید و مجبورید به نیروی نامناسب ، خسته کننده و بدون انگیزش تن بدهید . رزومه مربوط به یک دهه پیش بود و جای خود را به روش دیگری داده است . دنیا روز به روز در حال پیشرفت است و کسی که از آینده خبر نداشته باشد ، کسب و کار خود را با مشکل روبرو کرده است .

چرا رزومه کارایی نداره ؟

فرهنگ شرکت ها متفاوت است .

اغلب در کشور ما خیلی راحت برای افراد سابقه درست می کنند .

جلوی متخصص سازی را می گیرد . هر فرد می بایست پانصد ساعت تمرین کند که به یک متخصص ارزشمند تبدیل شود .

تضمینی برای توانایی فرد نیست .

اکثر افراد با سابقه کاری ، بدون انگیزش کار می کنند  و کلی به خود زحمت می دهند که به سرکار برسند .

 

بگذارید یک سوال از مدیران کشور بپرسم :

 

چند درصد از افرادی که بر اساس رزومه و سابقه استخدام کردید ، موثر بودند و برای کسب و کار شما مفید بودند ؟

 

 

فرض را بر این بگذارید که رزومه را گذاشتیم کنار ، چه چیزی برای جایگزینی آن در نظر گرفتید ؟

. فرم های استخدامی را تا حد امکان کوتاه کنید و فقط شامل مشخصات عمومی باشد .

. در هنگام مصاحبه از علایق و سلیقه های شغلی و روحیات افراد بپرسید و بین علاقه شغلی فرد و شغل مورد درخواست ، تناسب سنجی انجام دهید . اگر افراد به شغل مورد درخواست علاقه نداشته باشند ، نمی توانند در آن پیشرفت کنند و قطعا نمی توانند به شما کمک زیادی کنند .

. از تجربه هایی که فرد از قبل داشته ، سوال بپرسید و اینکه مطمعن شوید که چقدر نسبت به شغل مورد درخواست جلو هست . البته این مورد فقط در موارد ضرورت سوال پرسیده شود . بیشتر روی افرد جدیدی که اطمینان می دید یکی از بهترین های شغل مورد درخواست می شود سرمایه گذاری کنید و آنها را جذب کنید . این افراد قطعا یکی از وفادار ترین افراد شرکت شما می شود .

. آموزش را جدی بگیرید و در کنار سایر واحد ها یک واحد آموزش تاسیس کنید . از بهترین متخصصان این حوزه که توانایی و علاقه ای زیادی برای تدریس و سخرانی دارند ، استفاده کنید . یکی از دلیل پیشرفت شرکت ها ، همین گزینه بوده است .

 

تمرین :

همین الان یک لیست از خصوصیات افرادی که می توانند در شرکت شما شغلی داشته باشند را بنویسید ؟

فرم های استخدامی خود را کم کم جمع کنید و فرم های جدید را که در بالا توضیح داده شده را جایگزین آن کنید .

برای مصاحبه کنندگان یک جلسه توجیحی بزارید و تمامی موارد بالا را به آنها توضیح دهید همچنین از آنها بخواهید به همین شیوه رفتار کنند .

2 دیدگاه برای “چگونه استخدام کنیم ؟”

  1. مطلب جالبی بود
    متشکرم
    به نظرم در مصاحبه های استخدامی داشتن رزومه یا معرفی نامه مفیده البته اگر واقعی باشه ولی نباید منبع اتکایی برای استخدام در نظر گرفته بشه
    برای دادن یک اگاهی از خود به مصاحبه کنندگان می تونه ابزار مفیدی باشه ولی به شرطی که درست و صادقانه نوشته بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *