کاربرد بازاریابی اینترنتی در منابع انسانی

هر روزی که از عمر جهان می گذرد ، با تفاوت های خاصی روبرو می شویم به طوری که اگر تفاوت آن را در نیابیم کسب و کار ما با مشکل روبرو خواهد شد همانند علم بازاریابی و تبلیغات . امروز با تبلیغات اینترنتی روبرو هستیم که جایکزین بازاریابی سنتی شده است .

بازاریابی اینترنتی چیست و چه فرقی با بازاریابی سنتی دارد ؟

در بازاریابی اینترنتی ، تمامی تبلیغات در فضای شبکه مجاازی اینترنتی قرار می گیرد برخلاف تبلیغات سنتی که فقط بصورت فیزیکی تبلیغات صورت میگیرد . امروز تبلیغات سنتی با مخاطره روبرو شده است به طوری که اگر با خلاقیت و بدون تخفیف در نظر گرفته شده باشد ، کسی به آن توجه نخواهد کرد . کافیست به چهارراه ولیعصر تهران مراجعه کنید و با تراکت های پخش شده بر روی زمین مواجهه شوید .

با چه نوع روش هایی در بازاریابی اینترنتی روبرو هستیم ؟

در این نوع بازاریابی با روش های زیادی روبرو هستیم و همواره در حال گسترش هستند . متخصصان بازاریابی در حال ابداع روش های جدید هستند . با این حال اجازه بدهید بهترین روش های موجود در زمال حال را نام ببریم .

بازاریابی محتوا : مهم ترین نوع بازاریابی است . ما وقتی محتوایی برای محصول یا خدمات خود نداشته باشیم قطعا نمی توانیم آنرا بفروشیم و از طرفی نمی توانیم مخاطبان خود را به معرفی محصولات و خدمات خود جذب کنیم . اولین شرط  برای اجرای آن ایجاد وبسایت اینترنتی است که این روزها با سیستم های مدیریت محتوا از جمله وردپرس درعرض پنج دقیقه ، می توانیم یک وبسایت برای خود داشته باشیم . در قدم بعدی تولید محتوا است که شامل روش های متفاوتی است . می توانید یک مقاله آموزشی ، کاربردی و با ارزش تولید کنید به طوریکه کپی نباشد و از کیفیت کافی برخوردار باشد . در صورتی که مقاله شما چند صفحه است ، می توانید آن را در قالب کتاب الکترونیکی تولید کنید . می توانید یک ویدیو یا یک صوت آموزشی، کاربردی و با کیفیت تولید کنید . البته توجه داشته باشید بدون یک استراژی و هدف مشخص ، این نوع بازاریابی جواب نخواهد داد و لزوما محتوای تولید شده در وبسایتی که ایجاد کردید قرار نمی گیرد . می بایست از طریق بازاریابی محتوا ، برای خود یک مزیت رقابتی ایجاد کنید .

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی : این نوع از ابزار بازاریابی اینترنتی ، از استعداد خاصی برای جذب مخاطب دارا می باشد و شدیا به تولید محتوی جذاب وابسته است . محتوی جذاب در این شبکه ها که دارای پیشنهاد وسوسه کننده ای باشد ، بارها و بارها توسط مخاطبان دیده می شود و بین همدیگر به اشتراک گذاشته می شود . از مجبوب ترین و پرمخاطب ترین شبکه های اجتماعی در ایران می توان از تلگرام و اینستاگرام  ، نام برد که هر کدام از آنها ابزارهای خاصی را برای تبلیغات قرار دادند مثلا در اینستاگرام یک استوری قرار دارد که می توانید در کنار تبلیغ ، لینک سایت خود را در آن قرار دهید و در تلگرام از ربات های تلگرامی استفاده کنید . نمونه استوی اینستاگرام که حاوی لینک می باشد را می توانید در عکس زیر مشاهده کنید .

بازاریابی از طریق ایمیل یا ایمیل مارکتینگ : یکی از بهترین و موثرترین روش های تبلیغاتی یا بازاریابی اینترنتی به حساب می آید . وقتی از طریق محتوا یا از طریق موتور جستجوگر مخاطب وارد سایت ما می شود می بایست به هر طریقی ایمیل آن را دریافت کنیم . چون از همان لحضه اول که مخاطب وارد سایت ما می شود خرید انجام نمی شود .  سپس از طریق ایمیل هایی که دریافت کردیم ، برای او به وسیله ی پنل های ایمیل مارکتینگ ، ایمیل می فرستیم ، پنل ایمیل مارکتینگ ، ابزاری است که به ما این فرصت را می دهد که برای مخاطبانی که ایمیل آنها را دریافت کردیم ایمیل بفرستیم . این پنل از طریق شرکت هایی که این خدمات را ارائه می دهند ، می توانید دریافت کنید . از طریق ایمیل های ارسالی ، او را به خرید محصول یا خدمات خود ترغیب می کنید . یکی ازطریق هایی که می توان از مخاطب ، ایمیل او را دریافت کنیم ایجاد یک ابزار ثابت است که وب نویسان یا طراحان وب به او پلتفرم می گویند ، می باشد که در ازای یک محتوی باارزش ایمیل او را دریافت می کنیم .

بازاریابی از طریق گفتگوی آنلاین : وقتی مخاطب وارد سایت شما می شود همانند وقتی که در یک نمایشگاه غرفه دارید ، می بایست رفتار کنید . می بایست به او خوش آمد گویی کنید و او را دعوت کنید به اطلاعات بیشتر و از طریق چند کانال برای او در مورد محصولات و خدمات خود توضیح دهید . این به مخاطب حس خوبی می دهد . نمونه ای از ابزار گفتگوی آنلاین را می توانید در عکس زیر تماشا کنید .

بازاریابی از طریق موتور های جستجو ( seo ) : یکی از بزرگترین ابزارهایی که باعث ورود مخاطب به سایت شما می شود ، موتورهای جستجو است به این معنا که شما در جند کلمه کلیدی در هنگام جستجو در ردیف اول باشید . مثلا برای سایت شما ، کلمه کلیدی کوله پشتی خیلی مهم است  . کاربر هنگامی که در موتور جستجو ، کلمه کلیدی کوله پشتی را وارد می کند سایت شما در ردیف اول قرار می گیرد . البته به این سادگی نیست و نیاز به دانش تخصص دارد . سئو از منظر محتوایی و فنی امکان پذیر است . در بحث فنی ، شما باید سرعت سایت خود را بالا ببرید و آن را کاربرپسند کنید . در بخش محتوایی شما باید مطالب تخصصی و جذاب مرتبط با موضوع سایت خود تولید کنید . توجه کنید که محتوا نباید کپی یا تکراری باشد در غیر اینصورت موتور جستجو شما را جریمه می کند . اگر می خواستید مطالب کپی در سایت خود قرار بدهید مثلا قانون کار ، می بایست به صورت نقل قول بیان شود . البته شما می توانید بدون طی کردن فرایند سئو، سایت خود را با استفاده از تبلیغات گوگل در ردیف اول موتور جستجو قرار دهید . یکی از مزایای این روش هدفمند کردن ورود به وبسایت شماست چون خودتان مشخص می کنید که با استفاده از چه کلماتی ، سایت شما در ردیف اول قرار بگیرد . توجه داشته باشید که تبلیغات گوگل هزینه بسیار بالایی دارد اما اگر به صورت خلاقانه در کنار ابزارهای دیگر بازاریابی اینترنتی استفاده شود ، نتیجه خیره کننده ای را بدنبال خواهد داشت . شرکت های زیادی خدمات تبلیغات گوگل را ارائه می دهند که می توانید با مراجعه به آنها ، از خدمات تبلیغات گول بهره مند شوید . یکی از خدمات دهنده معتبر که به شما پیشنهاد می کنیم ، سایت برتینا است . البته ما هیچوگونه مسئولیتی را نمی پذیریم و مسئولیت استفاده از خدمات این سایت بر عهده ی مصرف کننده است .

موثرترین روش تبلیغات اینترنتی چیست ؟

به طور واضح و روشن نمیشه به این سوال پاسخ داد . اما روشی که تمامی متخصصان بازاریابی پیشنهاد میدن استفاده از تمامی روش های بالا در کنار هم است . اما توجه داشته باشید ، می بایست دانش استفاده از این روش ها را به طور کامل بدانید و دانش آن را فرا بگیرید یا آن کار را به متخصصان آن واگذار کنید .

کاربرد بازاریابی اینترنتی در منابع انسانی چیست ؟

یک مدیر منابع انسانی علاوه براینکه می بایست از خدمات و محصولات شرکت مربوطه آگاهی کامل داشته باشد بعلاوه می بایست از انواع روش های بازاریابی اینترنتی اطلاعات کامل داشته باشد که بتواند تشخیص دهد  در چه زمانی از چه روشی اقدام به بازاریابی اینترنتی کند . البته این وظیفه در حوزه تخصصی تر به مدیر فروش واگذار می شود . با استفاده از دانش بازاریابی اینترنتی ، مدیر منابع انسانی می تواند شرکت خود را به بهترین نهو ممکن معرفی کند و از این طریق می تواند بهترین نیرو ها را از طریق فرم های استخدامی که در سایت تعبیه شده ، تشویق به جذب در سازمان خود کند . در نتیجه نیروهای با استعداد ، استخدام و جذب شرکت یا سازمان می شوند . یک مدیر منابع انسانی می تواند از طریق بازاریابی اینترنتی ، دوره های آموزشی شرکت مربوطه را بفروشد و برای شرکت مربوطه درآمد جدید ایجاد کند .

جمع بندی :

یک مدیر منابع انسانی می بایست حداقل دانش عمومی بازاریابی اینترنتی را فرا بگیرد و با انواع روش های آن آشنا باشد چون از طریق آن می تواند شرکت خود را به بهترین نحو ممکن معرفی کند و از طرف دیگر برای شرکت درآمد جدید ایجاد کند . موثرترین روش تبلیغات اینترنتی ، استفاده از ابزار های موثر در کنار هم می باشد .

 

 

 

 

2 دیدگاه برای “کاربرد بازاریابی اینترنتی در منابع انسانی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *